
Neville Thurlbeck 

29 11 11 

 

Dear Mr Whittingdale, 

I am in receipt of your letter of November 22 requesting 
that I submit written evidence on the matters I discussed 
in my Press Gazette article of November 16 and I am 
happy to oblige. 

On July 8, 2009, my name became publicly linked to the 
Gordon Taylor privacy settlement and in a highly 
damaging way, to the interception of his voicemails. 

This was due to the existence of the ‘Transcript for 
Neville’ email. 

On the morning of Saturday, 11 July, 2009 the legal 
manager Tom Crone informed me that the editor Colin 
Myler was going to ask me to resign on the basis of this 
email and that a generous settlement offer would be on 
the table if I held out. 

The meeting between Mr Myler, Mr Crone and myself, 
took place a few minutes later and lasted approximately 
one hour. 

During the meeting, I provided them with a substantial 
amount of evidence which satisfied them that I was not 
the guilty party. 

During my very limited two or three day involvement in 
the story, I informed them that I had been instructed by 
a news desk executive. 



I asked if Mr Myler and Mr Crone had spoken to that 
news desk executive. 

They informed me they had and that he had informed 
them he had not only no knowledge of any phone 
hacking, but had no knowledge of a Gordon Taylor 
investigation whatsoever. 

During my time as news editor (2001-03), I had started 
an archive system for old news lists. As a point of fact, 
the news list is the list of the main stories of the week 
which the news editor supported by his deputy news 
editor and his team are working on. This news list is 
presented at each morning conference and is handed out 
and discussed with the top editorial team, presided over 
by the editor. 

My former secretary was still on the news desk and I 
suspected she would still be diligently archiving them. 

I directed Mr Myler and Mr Crone to the archive. 

They found that the news desk executive who had denied 
any knowledge of the Gordon Taylor story, had in fact 
been billing it as the main story of the week on his news 
list. And he had been doing so for an entire week in 2005 
in front of the then editor Andy Coulson. 

I also provided Mr Myler and Mr Crone with email 
correspondence between myself and the news desk 
executive in which we discussed the Taylor story 
extensively. 

I followed this up with a lengthy memo on Wednesday 15 
July, 2009 and handed it to Mr Myler and Mr Crone. 

I kept my job and was not subjected to any disciplinary 
action. 



However, although the newsdesk executive in question 
was admonished for misleading and misinforming Mr 
Myler and Mr Crone he wasn’t disciplined and kept his 
job. 

On Sunday, 19 July, I was still focused on providing the 
company with as much information as possible 
surrounding the person responsible for and in charge of 
the Gordon Taylor story so that they could have complete 
peace of mind that the internal investigation into the 
matter was thorough, accurate and beyond repudiation. 

With this in mind, I tracked down Ross Hall in Peru, the 
reporter who had made the transcript in the ‘Transcript 
for Neville’ email to try to discover who had handed him 
the tapes of the hacked voicemails and ordered him to 
transcribe them. This seemed to me to be an elementary 
and sensible first step in any investigation into the 
matter. 

I taped the call and it exonerated me and incriminated 
the executive. 

I immediately called Mr Crone to tell him this as it was 
final proof to News International, the police and 
Parliament, that I had not hacked Gordon Taylor’s 
phone. Up to this point, I thought Mr Myler and Mr 
Crone were on a genuine mission to find the proof that 
their chief reporter was innocent. 

He was unpleasant and extremely angry. He told me, “I 
have to go in front of the committee in a few days time 
and defend everybody. No I don’t want the bloody tape.” 

It was at this point when I realised there was no such 
mission to find the proof of my innocence. This was 
because the only proof available would lead to the 
sacking and possible prosecution of another top 



executive. This would fatally damage the “rogue reporter” 
defence which was being advanced at the time. 

This is when it appears to me that Mr Myler and Mr 
Crone formulated their policy of leaving me to dangle as a 
suspect for the next two years. It wasn’t ideal, but it was 
a more advantageous corporate strategy to have me as a 
suspect than one of their top executives as a convict. 

Mr Myler and Mr Crone appeared before the Culture, 
Media and Sports Select Committee on Tuesday, 21 July, 
2009, two days after I tracked down Ross. 

They made no mention of Ross being tracked down and 
spoken to by me. Or of him volunteering information 
which vindicated me on the “Transcript for Neville” email 
matter and implicating another executive. 

They were in possession of all this knowledge and they 
failed to disclose it to the committee. 

In my intimate experience of the fall-out from the phone 
hacking scandal, there has been a pattern of News of the 
World executives withholding information from News 
International executives and to the CMS Committee. 

During December 2010 and January 2011, I was 
provided, on a highly confidential basis, with information 
about the industrial scale of hacking at the News of the 
World. 

On two occasions, I made an appointment to see Bill 
Akass, the managing editor. During these meetings, I 
informed him that I had information which had the 
potential for “catastrophic consequences” for the 
newspaper. 

And that the information was so sensitive, I needed to 
discuss it with the editor and with Rebekah Brooks. 



They failed twice to take me up on my offer. And I was 
denied access to Ms Brooks by Mr Akass. 

By February, 2011, I had had enough. For the first time 
in my career, I failed to turn up to work and drove north 
to see my family. 

I emailed Mr Myler that the hacking of Gordon Taylor’s 
phone and the Max Mosley “blackmail letters” had long 
been known by the News of the World to have been the 
work of a certain executive, who I shall not name here for 
legal reasons. And yet they had failed to mount any 
defence of me. 

His reply is very telling. It failed to correct this highly 
accusatory statement. He passed on his regards to my 
family and invited me to take off as much time as I 
needed, with his blessing. 

In April 2011, I obtained further evidence of my 
innocence in the Gordon Taylor affair in a taped call to 
another executive. The tape also incriminated the 
executive who had been admonished earlier for lying to 
Mr Myler and Mr Crone. 

I offered the tape to Mr Akass. He seemed to panic and 
refused to even take possession of it – even to simply 
hand it to the police. 

I made a further request for Rebekah Brooks to be 
informed of these developments. Again, this was denied 
by Mr Akass. 

It was of course, too late for the News of the World senior 
executives to pass my evidence up the line to Ms Brooks 
and James Murdoch. Much of the evidence had been in 
their possession for almost two years and some very 
harsh questions would have been asked of them. There 



was therefore a united effort at the top of the News of the 
World to deny me access to senior News International 
executives. 

And by December 2010 and January this year, the fear of 
their inertia and suppression of information being 
exposed to Mr Murdoch and Ms Brooks was so 
paralysing, they couldn’t face hearing the information 
which I warned them would have “catastrophic 
consequences” for the paper. 

The pattern of non-disclosure ultimately led to a critical 
state of paralysis at the very top of the News of the 
World. A condition which rendered News International ill-
prepared to deal with the torrent of allegations this 
summer which had a catastrophic effect on the 
newspaper, all its employees, on News International, 
News Corporation and the Murdoch family themselves. 

When a false allegation against me was drawn to the 
attention of News International this summer, they 
dismissed me without telling me what that allegation 
was, citing legal reasons.  

However, the reason for my dismissal was later revealed 
to me by Scotland Yard and it is my profound belief that 
had News International not been deprived of my evidence 
by the News of the World executives, it would not have 
dismissed me as it shows I was plainly innocent of the 
alleged offence.  

It is against this backdrop of persistent non-disclosure 
that I must view Mr Myler and Mr Crone’s assertion that 
they disclosed the “Transcript for Neville” email to James 
Murdoch in 2008 - and Mr Murdoch’s claim that they did 
not. 



During my meeting with Tom Watson MP at my home in 
October, I informed him of all the above. 

I also informed him that Mr Crone had explained to me 
that Mr Murdoch would have to see the email as this was 
the only reason for settling the Taylor litigation. 

And I informed him that Mr Crone had told me after the 
meeting that he had discussed the email with James 
Murdoch and that we were settling with Taylor. 

I have no way of telling if he did or did not. 

If he did not and had failed to disclose this vital evidence 
to Mr Murdoch, he would have been highly unlikely to 
confess this to me. 

Ultimately, I can only judge whether he did or not on the 
balance of probabilities and from previous behaviour 
patterns. 

If Mr Murdoch had been told of the existence of the 
email, he would have asked questions of me. He didn’t. 

It is inconceivable to me that so soon after the 
Goodman/Mulcaire case which had rocked the company 
to its foundations, that he would not have initiated an 
internal inquiry. He didn’t. 

It is inconceivable to me that upon deciding to pay record 
damages for invasion of privacy based upon telephone 
hacking that he would not have discussed the 
implications for the company and shareholders with 
other members of the board, who would in turn have 
advised holding an internal inquiry. They didn’t. 

During the course of the internal debate on settling the 
Taylor case between Mr Myler, Mr Crone and Mr 
Murdoch, I would have expected an email trail which 



referenced phone hacking as this was central to the 
claim. Apparently, there isn’t. 

After considering this, I am left trying to believe that, 
contrary to all previous and subsequent behaviour 
patterns, Mr Myler and Mr Crone decided on this 
occasion to bring to the attention of Mr Murdoch, 
evidence of a phone hacking culture in the News of the 
World. 

It grieves me to say that I cannot. 

It grieves me because I have known and respected Tom 
Crone for 20 years. I like him enormously. Colin Myler is 
also one of the most fair minded men I have worked for. 

But their strategy – which I challenged on numerous 
occasions - was ill-conceived and had become irrevocably 
defined by the suppression of facts. And it caused me 
two and a half years of severe criticism in the press and 
in Parliament, my arrest, the loss of my job and 
contributed to the closure of the paper. 

It is for this reason why I believe it is important for the 
CMS Committee to have my perspective on the events 
which destroyed so much and I am grateful for the 
opportunity to do so. 

I have furnished Mr Watson with copies of most of the 
documentation which support my assertion of non-
disclosure at the top of the News of the World. I 
understand he has handed this to the police. I have not 
done so. 

The police seized the Ross Hall tape and several memos 
from myself to Mr Myler and Mr Crone from my home in 
April. 



The remainder, together with all originals, are with my 
lawyers. 

If I can be of any further assistance, please do not 
hesitate to contact me. 

Yours sincerely 

 

Neville Thurlbeck 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


